Lær eleverne Programmering i Scratch

Facebook

Lær eleverne programmering i Scratch

I natur/teknologi arbejder jeg med programmering. Du tænker måske at det at programmere er noget med en masse kommandoer, som skal skrives i et helt særligt program og kræver en masse viden og erfaring. Men nej, der findes helt simple programmeringsformer, som ikke kræver nogen forudsætninger.

På hjemmesiden scratch.mit.edu forgår programmering med simple byggeklodser. Hver byggeklods har en kommando, og ved at sætte byggeklodserne sammen får man et helt program, som kan styre en figur eller et simpelt spil. Det hele foregår på dansk (på nær hjælpevideoerne).

Jeg har nederst i blogindlægget lagt to videoer, som supplement til bogindlæggets tekst.

Jeg bruger Scratch sammen med mine elever i 4. klasse og her vil jeg vise og fortælle lidt om hvad vi laver og hvordan vi arbejder med programmering.

Hjemmesiden Scratch

Programmering i natur/teknologi og matematik

Jeg synes det er oplagt at starte med at lave små spil. Det fanger elevernes interesse og de lærer samtidig de mest brugte kommandoer at kende. Noget af det første jeg lærer dem, er at lave et labyrintspil. Her skal de først programmere fire taster, så de kan flytte en figur rundt på skærmen. På billedet herunder kan du se de kommandoblokke, der skal til for at lave programmeringen af piletasterne:

kommandoer til programmering af piletaster

 

 

 

 

 

 

 

Samtidig med at de lærer disse kommandoer at kende forklarer jeg dem også om koordinatsystemer. Dette er nødvendigt for at forstå hvorfor der bliver brugt x og y i kommandoerne.

Med disse fire simple kommandoer kan eleverne flytte en figur rundt på skærmen.

Tegn en labyrint

Næste skridt er at tegne en labyrint. For at gøre det så simpelt som muligt beder jeg eleverne tegne fyldte rektangler. På den måde bliver væggene i labyrinten ikke for tynde, så de får problemer når de skal lave den næste lille stump programmering.

Eksempel på en labyrint tegnet i Scratch

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Som du kan se, er der ikke tegnet start og mål ind i labyrinten. Det har jeg valgt fordi vi i første omgang arbejder med at lære kommandoerne at kende. Og for at holde det så simpelt som muligt.

Nu skal eleverne lære kommandoerne “for evigt” og “hvis så” at kende. Disse to kommandoer bliver brugt i rigtig mange spil og er derfor ret nyttige at kende til. Til labyrintspillet ser de sådan ud:

Kommandoerne "Hvis så" og "for evigt"

Kommandoerne “Hvis så” og “for evigt”

 

 

 

 

 

 

 

Som du kan se er der også nogle andre kommandoer der er med – nemlig: “berører farven” og “gå til x,y” Sidstnævnte fortæller figuren hvor den skal starte, når spillet starter. Og “berører farven” fortæller at figuren skal gå tilbage, hvis den rør farven på labyrintens vægge.

Nu er spillet færdigt og eleverne kan ved hjælp af piletasterne føre deres figur rundt i labyrinten.

En introduktion til Scratch

Det var et eksempel på hvordan man simpelt og hurtigt kan indføre elever i programmering med http://scratch.mit.edu

Inden man når så langt så synes jeg det er godt givet ud at man kikker sig lidt omkring på Scratch.mit.edu efter små spil. Det eksempel jeg har givet er kun et af mange måder at lave labyrintspil på. Søg f.eks. på labyrint på Scratch, så dukker der mange eksempler op på denne type spil. Og det er netop en af pointerne med denne hjemmeside, nemlig at inspirere andre og lade sig inspirere af andre.

Jeg har lavet to små introduktionsvideoer, så du ikke starter helt på bar bund, når du skal lære hjemmesiden at kende. Jeg håber, at jeg med den og dette blogindlæg har inspireret dig til at kaste dig ud i programmering sammen med dine elever.

 

 

Dette indlæg blev udgivet i App og IT, Natur/teknologi og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *