
En nyhed på dr.dk om at GPS-koordinaterne i Australien ikke længere passer, fordi kontinentpladen som Australien ligger på hele tiden rykker sig, og har rykket sig 1,5 m på 22 år er et oplagt emne at tage frem i geografi.
Her er et link til nyheden: Australien rykker sig
I nyheden bliver nævnt hvilke problematikker de forskudte GPS-koordinater har af betydning for moderne teknologier, så som selvkørende biler og satellitopmålt landbrug.
Oplagte spørgsmål som der kan arbejdes med vil være:
Hvor ligger Australien om 1000 år?
Hvilke andre lande har lignende problemer?
Hvilke krav stiller ændringer i GPS-koordinaterne til vores moderne teknologier? Og kan disse problemer løses i fremtiden?
Også i natur/teknologi er en sådan nyhed oplagt at hive frem. Her skal eleverne arbejde med jordens opbygning, pladetektonik og jordskælv, som er forudsætninger for det videre arbejde i geografi i overbygningen.
Appen EarthViewer vil også være oplagt at inddrage i dette arbejde. Her er e link til appen i AppStore: EarthViewer i AppStore
Færdighedsfag videnmål for geografi som bliver dækket:
Eleven kan med temakort og digitale animationer beskrive pladetektonik
Eleven har viden om tektoniske plader og deres bevægelser
Eleven kan med modeller forklare pladetektonikkens indflydelse på levevilkår
Eleven har viden om naturkatastrofer og påvirkning fra pladetektonisk aktivitet
Eleven kan med simuleringer forklare hovedargumenter for pladetektonikteorien
Eleven har viden om Jordens opbygning og den geologiske udvikling
Færdigheds og vidensmæssigt som bliver dækket i natur/teknologi:
Eleven kan med modeller fortælle om jordskælv og vulkanudbrud, herunder med digitale modeller
Eleven har viden om enkle principper i pladetektonikken
Eleven kan sammenholde naturkatastrofer til menneskers levevilkår
Eleven har viden om sammenhæng mellem pladetektonik og udbredelsen af naturkatastrofer