Foldebog om solsystemet

Facebook

Jeg har tidligere skrevet et indlæg om brug af foldebøger i danskundervisningen.

Jeg er blevet lidt vild med at arbejde med foldebøger, da de giver et godt overblik for eleverne, og man kan arbejde med forskellige typer af opgaver. Jeg synes også det giver eleverne mulighed for ar lavet et hurtigt og pænt produkt, som samtidig indeholder en masse faglig viden

I natur/teknologi har vi arbejdet med vores solsystem og det kom der disse flotte foldebøger ud af.

Foldebogen indeholder en model der viser solen, jordens og månens kredsløb. En foldeside med ordforklaringer, og en foldeside med tegninger og beskrivelser af planeterne.


Foldeside med planeter er lavet ved at lime 4 stk. trefoldig sammen, så de kan foldes ud til en lang foldeside.


Vi har arbejdet med fem begreber, som blev beskrevet under hver ord. Jeg synes det er genialt at arbejde med begreber på denne måde, fordi man kan åbne op til lige præcis det ord man har brug for at få forklaring på. Samtidig har man et fint overblik over de begreber der bliver arbejdet med.


ESA har lavet en række små film med en figur der hedder paxi. Dem har vi set i forbindelse med emnet. Den ene film handler om alle 9 planeter. Denne film dannede baggrund for beskrivelserne af filmen. Eleverne fik til opgave at skrive, hvad de fik af vide om planeten. På den måde skærpes elevernes opmærksomhed når de se film.

Du kan se filmene om Paxi via disse link:

Film om planeterne: Paxi og planeterne

Film om kometer: Paxi og kometer

Film om liv i rummet: Paxi og liv i rummet

Film om Mars: Paxi og Mars

Alle film er på dansk og passer godt til eleverne i 0.-3. Klasse

Jeg kan også anbefale et par film ESA har lavet om livet på rumstationens ISS. De er dog på engelsk, men er ikke svære at forstå. Jeg gjorde det, at jeg oversatte dem undervejs, da vi så dem i 3. Klasse.

Film om at børste tænder i rummet: Film fra ISS om at børste tænder

Film om at lave mad og spise i rummet: Film om at spise på ISS

Jeg vil også lige nævne aktiviteten Planetstien. Det er en aktivitet, hvor eleverne skal have en relativ fornemmelse af solsystemets størrelse. Til denne aktivitet skal man bruge:

  1. En ballon (gerne gul) der pustes op til 21 cm i diameter (solen)
  2. To knappenåle med lille hoved (Merkur og Mars)
  3. To knappenåle med stort hoved (Venus og Jorden)
  4. En rosine (Saturn)
  5. En hasselnød (Jupiter)
  6. To kaffebønner (Uranus og Neptun)
  7. Et meterhjul
  8. En vej eller sti som er 1 km lang

    I fællesskab kan man nu gå igennem solsystemet. Afstandene mellem planeterne er følgende:

    Solen –> Merkur 10 meter

    Merkur –> Venus 9 meter

    Venus –> Jorden 7 meter

    Jorden –> Mars 14 meter

    Mars –> Jupiter 95 meter

    Jupiter –> Saturn 112 meter

    Saturn –> Uranus 259 meter

    Uranus –> Neptun 281 meter

    Undervejs skal eleverne fortælle om planeterne. Tal også om at de fire første planeter er de indtra planeter og er alle klippeplaneter, og ligger med forholdsvis kort afstand. De fire sidste er de yderste planeter og er alle gas og isgiganter. Mellem de indre og ydre planeter findes asteroidebæltet.

    God fornøjelse med et emne om solsystemet i natur/teknologi.

    Dette indlæg blev udgivet i Natur/teknologi og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

    4 svar til Foldebog om solsystemet

    1. Kirsten skriver:

      Hejsa!
      Vi skal have emneuge om planeter i april måned. Jeg vil derfor høre om du har en skabelon til “solen” i ovenstående foldebog?
      Mvh. Kirsten

    2. Josephine Baadsgaard skriver:

      Hej har du mon skabelon liggende? Ligesom ovenstående spørgsmål
      Virkelig flot foldebog!!!!

    3. birgit skriver:

      Jeg vil også glæde mig, hvis du vil sende skabelon til “solen” – foldebog.

      Mvh.
      Birgit

    4. birgit skriver:

      Det vil også glæde mig, hvis du vil sende skabelon vedr. foldebog om solen.

    Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *